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Fortress of Narzod

GCE/MB, 1982

For once not a Cinematronics port but one of the nicest, original and vintage Vectrex games converted into a static binary translation to run as an abstraction using the vf vector library – and not using the 6809 code and Vectrex exec rom anymore.

As usual: this way the frame rate is higher and the size in the normal portrait mode is automatically calibrated for the overlay. And the texts are localized and the entire game can be played in landscape mode, too.

Since the frame rate and speed could be increased quite a bit I have changed the selectable game modes to ‘hard’ and esp. ‘hard & fast’ where the game runs significantly faster.

Vectrex 6809 cart. emulation the VF way

Localization

//NAME="NARZOD"
//
//   note: all x positions are automatically handled by the emulation

GERMAN[] = {
    { 0, 0, "Spieler" },
    { 0, 0, "Schwierigkeit" },
    { 0, 0, 0 },
    { 0, 0, "Schwer" },
    { 0, 0, "Schwer & Schnell" },
    { 0, 0, "Spielende" },
    { 0, 0, 0 },
    { 0, 0, "Sie dürfen passieren" },
    { 0, 0, "Lasset beim Eintritt" },
    { 0, 0, "alle Hoffnung zurück" },
    { 0, 0, "                           Fortress Of Narzod © 1982 GCE/MB. Dieses Spiel, das ein 8KB Modul benötigt (statt der 4KB Module, die die meisten Spiele dieser Zeit haben), wurde in Nordamerika und Europa, aber nie in Japan veröffentlicht.                        Es ist nicht nur sehr süchtig machend, sondern auch eines der originellsten Shooter-Spiele: Es spielt auf einem Berg, der von einer Mauer durchzogen ist, die aus Wegpunkten und Abschnitten besteht, an denen Horden von Feinden in aufeinanderfolgenden Wellen angreifen. Sie müssen den feindlichen Schüssen ausweichen, um Ihr Ziel, die Festung von Narzod, zu erreichen... Beachten Sie, dass Ihre eigenen Schüsse Ihr Schiff treffen können und dass die Vögel, die Sie angreifen, wenn sie getroffen werden, Schilde bilden können, die nach und nach verschwinden.                              Die Herausforderung ist größer als sie scheint, und Sie müssen wahrscheinlich mehrere Anläufe nehmen, bevor Sie den Endgegner besiegen können. Der Spieler, der keine Leben mehr übrig hat, muss den Endboss töten und es schaffen, gleichzeitig erreicht zu werden.                                   Die Emulation des Spiels auf dem VecFever ist besonders interessant, da sie die Geschwindigkeit und den Schwierigkeitsgrad deutlich erhöht, die Bildschirmtexte lokalisiert und das Spiel nun auch im horizontalen Modus anbietet.                       "}
};

FRENCH[] = {
    { 0, 0, "JOUEUR" },
    { 0, 0, "DIFFICULTE" },
    { 0, 0, "NORMALE" },
    { 0, 0, "ELEVEE" },
    { 0, 0, "ELEVEE / JEU + RAPIDE" },
    { 0, 0, "FIN DE PARTIE" },
    { 0, 0, "NIVEAU" },
    { 0, 0, "Vous pouvez passer" },
    { 0, 0, "Abandonnez tout espoir" },
    { 0, 0, "vous qui pénétrez ici" },
    { 0, 0, "                           Fortress Of Narzod © 1982 GCE/MB. Ce jeu qui tient sur une cassette de 8 Ko (au lieu de 4 Ko pour la plupart des jeux d'époque) est sorti en Amérique du Nord et en Europe mais jamais au Japon.                        Il est non seulement très addictif mais également des plus originaux pour un jeu de tir: Il a pour théâtre une montagne parcourue par une muraille constituée de points de passage et de tronçons où des hordes d'ennemis vous attaquent par vagues successives. Il vous faudra déjouer les tirs ennemis pour finir par atteindre votre but, la Forteresse de Narzod... A noter que vos propres tirs peuvent par ricochet atteindre votre vaisseau, et que les oiseaux qui vous attaquent peuvent constituer lorsqu'ils sont touchés, autant de boucliers qui finiront par disparaître progressivement.                              Le défi est plus relevé qu'il n'y paraît et il faudra probablement s'y prendre plusieurs fois avant d'espérer battre le Boss final. A ce niveau il existe une astuce qui permet d'afficher un nombre illimité de vies: le joueur qui n'a plus de vies en réserve doit tuer le Boss final et se débrouiller pour être atteint en même temps.                                   L'émulation du jeu sur la VecFever est d'autant plus intéressante qu'elle permet d'en aumgmenter sensiblement sa vitesse et sa difficulté, de régionaliser les textes à l'écran et de le proposer désormais en mode horizontal.                        "}
};

ENGLISH[] = {
    { 0, 0, "Player" },
    { 0, 0, "Difficulty" },
    { 0, 0, "Normal" },
    { 0, 0, "Hard" },
    { 0, 0, "Hard & Fast" },
    { 0, 0, "Game Over" },
    { 0, 0, "Level" },
    { 0, 0, "You may pass" },
    { 0, 0, "Abandon all hope" },
    { 0, 0, "Ye who enter here" },
    { 0, 0, "                           Fortress Of Narzod © 1982 GCE/MB. This game, which fits on an 8 KB cartridge (instead of 4 KB for most games of that time) was released in North America and Europe but never in Japan.                        It is not only very addictive but also very original for a shooting game: it takes place on a mountain covered by a wall made of passage points and sections where hordes of enemies attack you in successive waves. You will have to thwart the enemy fire to finally reach your goal, the Fortress of Narzod... Note that your own shots can hit your ship by ricochet, and that the birds that attack you can constitute, when they are hit, as many shields that will eventually disappear gradually.                              The challenge is greater than it seems and you will probably have to try several times before hoping to beat the final boss. Here, there is a trick that allows you to display an unlimited number of lives: the player who has no more lives in reserve must kill final Boss and manage to be reached at the same time.                                   The emulation of the game on the VecFever is all the more interesting as it allows to significantly increase its speed and difficulty, to localize the texts on the screen and to display the game in horizontal mode.                        "}
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