VecFever documentation
Bradley Trainer
Atari, 1981
The ‘Bradley Trainer’ cabinet is not an arcade game but a piece of Atari history based on the Battlezone hardware: Atari was approached to try to build a training tool for the M2 ‘Bradley’ tank crew and actually went ahead -in some secrecy- to do so and built a few units; even one at least survived and was later found and rescued.
So just interesting for its history – and the arcadeblogger wrote a very nice article on it so do read it if you are curious.
Inputs
2: toggles the magnification, 3: cycles through the weapons:
- Armor Piercing (Single Shot)
- High Explosive (Single Shot)
- Armor Piercing (Low Rate)
- High Explosive (Low Rate)
- Armor Piercing (High Rate)
- High Explosive (High Rate)
- Select TOW Missiles
- 7.62 mm Machine Gun
4: fires and with the joystick you position your turret (the tank is static and doesn’t move around)
Localization
//NAME="BRADLEY"
//
GERMAN[] = {
{ 0, 0, 0}
};
FRENCH[] = {
{ 0, 0, " Bienvenue dans Bradley Trainer, un prototype de simulation de char basé sur le matériel de Battlezone. En décembre 1980, un groupe de consultants de l'armée américaine approcha Atari avec l'idée derrière la tête que le jeu 'Battlezone' pouvait être transformé en simulateur au profit du nouveau véhicule de combat d'infanterie 'IFV' (nommé plus tard véhicule de combat Bradley). C'est ainsi que de nombreux changements portant sur la présentation et la jouabilité furent apportés au jeu original: on peut ici citer un nouveau manche (dont un similaire fut également utilisé pour Star Wars), des véhicules tels que des hélicoptères alliés ou ennemis, des armes en nombre ( comprenant une mitrailleuse en 7,62 m/m, un canon doté d'obus perforants ou explosifs, et un missile antichar filoguidé 'TOW'), et enfin une visée réglable ( avec ou sans grossissement). L'élément essentiel consistait à deviner la taille de la cible, utiliser la jauge à l'écran pour l'aligner et apprécier la distance de l'objet pour le toucher du premier coup. Un prototype du simulateur fut lancé en mars 1981 et présenté avec succès à la conférence mondiale TRADOC cette année-là. Ed Rotberg, le programmeur du projet, était toutefois très opposé à sa réalisation, principalement en raison des principes mêmes de celui-ci. Il estimait que la technologie utilisée pour produire Battlezone et les jeux vidéo en général ne devait pas être utilisée à mauvais escient, comme pour la recherche militaire; il cita la conversion d'usines automobiles en usines de chars et d'avions pendant la Seconde Guerre Mondiale. Rotberg passa deux mois sur le projet (et fut contrarié pendant tout ce temps). En ce qui concerne les commandes au niveau du Vectrex, vous pouvez utiliser la touche 2 pour modifier le grossissement, la touche 3 pour choisir entre les armes disponibles et maintenir également la touche 1: dès lors la position du joystick (haut / bas) permet de changer la portée "}
};
ENGLISH[] = {
{ 0, 0, " Welcome to the Bradley Trainer, a tank simulation prototype based on the Battlezone hardware. In December of 1980, a group of consultants from the US Army approached Atari with the idea that the game 'Battlezone' could be made into a simulator for the then-new 'IFV' Infantry Fighting Vehicle (or the Bradley Fighting Vehicle, as it is known now). Many physical and gameplay changes were made to the original game, such as a new control yoke (a similar control was used for Star Wars), friendly and hostile vehicles and helicopters, more weapons (7.62 mm machine gun, a cannon with armor piercing or high-explosive shells, and a tube-launched optically-guided missile launcher, or TOW), and view selection (normal or magnified). The key was to guess the size of the target, use the on-screen gauge to align it, and dial in the distance to the object, to hit it with the first shot. A prototype of the simulator was rushed out in March 1981, and was introduced at the worldwide TRADOC conference that year. It was a hit at the conference. Ed Rotberg, the project programmer, was very opposed to doing the project, mainly due to the principles of such a project. He felt that technology used to produce Battlezone and video games in general shouldn't be used for bad purposes, such as weapons research, and cited the conversion of automobile factories into tank and airplane factories in World War II. Rotberg spent two months on the project, and resented it the entire time. On the Vectrex you can use 2: to toggle the magnification, 3: to switch through the available weapons choices and when holding 1: joystick up/down changes the range "}
};